piątek, 20 maja 2016

Drożdżowy placek z rabarbarem i truskawkami

Od kilku, kilkunastu dni na sklepowych półkach pojawił się rabarbar, warzywo (!), które dostarcza dużo potasu, sodu, magnezu, żelaza, fosforu, witaminy C, beta-karotenu. Jest niskokaloryczne - ma zaledwie 20 kcal w 100 g - i błonnik, dlatego jest polecany osobom dbającym o linię.

Co zrobić z rabarbaru?


Co roku robię kompot z rabarbaru, bo jest orzeźwiający i dobrze gasi pragnienie. Tak samo idealnie nadaje się do wszelkiego rodzaju ciast, szczególnie drożdżówek. A połączenie z truskawkami to już pychota!

W tym tygodniu upiekłam dwa ciasta z rabarbarem, ale pierwsza wersja średnio mnie zadowoliła, więc Wam oszczędzę szczegółów. Pokażę Wam jednak przepis na placek drożdżowy z rabarbarem i truskawkami, który upiekłam specjalnie na uroczystości Dnia Mamy i Taty w przedszkolu. 

Drożdżowy placek z rabarbarem i truskawkami


Przepis podaję według książki Cukiernia Lidla "Przepisy Mistrza Pawła Małeckiego". Od razu uprzedzam, że nie jest to szybki przepis, bo w składzie są drożdże, które muszą rosnąć...

Składniki na ciasto drożdżowe:

  • 500 g mąki pszennej tortowej + niewielka ilość do podsypywania
  • 30 g drożdży
  • 150 ml mleka 3,2 %
  • 80 g cukru
  • 100 g masła
  • 2 jajka
  • szczypta soli
  • 1 opakowanie cukru wanilianowego
  • 800 g rabarbaru (czyli prawie dwa pęczki)
  • 500 g truskawek ( ja użyłam mrożonych)
  • 100 g płatków migdałowych

Składniki na kruszonkę:

  • 100 g masła
  • 100 g cukru
  • 1 opakowanie cukru wanilianowego
  • 180 g mąki pszennej

Wykonanie placka:

  1. Mąkę przesiałam do miski, zrobiłam wgłębienie i wlałam podgrzane mleko. Dodałam połowę cukru (40 g) i drożdże. Delikatnie wymieszałam rozczyn z mąką, przykryłam ściereczką bawełnianą i odstawiłam do wyrośnięcia.
  2. Roztopiłam masło, dodałam kolejne 40 g cukru, cukier wanilianowy, szczyptę soli i dwa jajka i połączyłam z rozczynem. Wyrabiałam do momentu, aż ciasto zaczęło odklejać się od rąk. Ponownie przykryłam ciasto ściereczką i zostawiłam do wyrośnięcia.
  3. W tzw. międzyczasie wyłożyłam blaszkę papierem do pieczenia i zajęłam się rabarbarem. Umyłam, obrałam i pokroiłam w paski, takie do 1 cm. 
  4. Wyrośnięte ciasto rozwałkowałam i rozłożyłam na blaszce. Nakłułam widelcem.
  5. Wyłożyłam na blaszce rabarbar i truskawki, a całość oprószyłam lekko cukrem.ciasto drożdżowe

Robimy kruszonkę:

Połączyłam mąkę, cukier ,cukier wanilianowy i masło. Zagniatałam, rozgniatałam, aż zrobiły się takie  sypkie kuleczki.

A na koniec:


Ciasto z rabarbarem i truskawkami posypałam kruszonką, płatkami migdałowymi i wstawiłam do nagrzanego piekarnika. Piekłam w 180 stopniach z termoobiegiem 35 minut. Jeśli nie macie termoobiegu musicie zrobić wyższą temperaturę o ok 10 stopni. Pieczemy do suchego patyczka.

Po zakończonym czasie pieczenia zostawiłam na pół godziny w piekarniku z uchylonymi drzwiczkami. Potem studziłam już normalnie na kratce. 
Zdjęcie pochodzi z książki

Ciasto wyszło smaczne. Cierpkość rabarbaru pięknie współgra ze słodyczą truskawek. 
ciasto z rabarbarem i truskawkami
Smacznego!

Jeśli macie jakieś sprawdzone przepisy na wykorzystanie rabarbaru to chętnie się z nimi zapoznam... :)
Ula

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Dziękuję za odwiedziny. Będzie mi bardzo miło jeśli zostawisz mi komentarz :)