środa, 28 stycznia 2015

Igrzyska Śmierci - czy warto przeczytać i obejrzeć???

     Przez ostatni rok wszędzie natykałam się na tytuł Igrzyska Śmierci, aż w końcu po świętach Bożego Narodzenia poszłam do Empiku i kupiłam!

   
     Książkę znalazłam na dziale "dla młodzieży", czyli w sam raz dla mnie, hihi. Jest to opowieść o świecie Panem rządzonym przez okrutne władze, w którym co roku dwójka nastolatków z każdego z dwunastu dystryktów wyrusza na Głodowe Igrzyska, by stoczyć walkę na śmierć i życie.

     Główną bohaterką jest szesnastoletnia Katniss Everdeen, która mieszka w jednym z najbiedniejszych dystryktów nowego państwa. To ona po śmierci ojca jest głową rodziny – troszczy się o byt młodszej siostry i matki.

     Jeśli od początku pozbędziemy się poczucia, że czytamy książkę dla nastolatków i nie będziemy się czepiać tego, że bohaterka jest super i właściwie nie ma wad, to czeka Nas poznanie historii bardzo wciągającej. Oj bardzo. Jak już usiadłam do pierwszego tomu tej trylogii, to nie mogłam przestać. Pobiegłam raz - dwa po kolejne dwa tomy, mimo iż mogłabym je wypożyczyć od koleżanki całkiem szybko...

     Książka jest świetnie napisana, czyta się lekko, akcja wartko gna do przodu, bohaterowie są pełnokrwiści, brak na szczęście zbędnych "opisów przyrody" i wywodów filozoficznych. Narracja jest pierwszoosobowa, uczestniczymy więc w zdarzeniach "od środka". Wręcz czujemy ten głód, pragnienie, ból i strach. Przez cały czas, gdy czytałam Igrzyska śmierci zastanawiałam się co jeszcze się wydarzy, ale to było podszyte lękiem i podekscytowaniem.

     Gorąco polecam wszystkim Igrzyska śmierci na zimowe wieczory. Szybko się czyta, łatwo przenosi w świat wymyślony. Tu nie ma magii, czarów, nadprzyrodzonych umiejętności, wampirów czy wilkołaków. Są za to pełnokrwiste postacie, wciągająca historia, a do tego czytelny przekaz. Polecam nie tylko nastolatkom, ale także dorosłym, którzy mają szansę wyciągnąć więcej z tej historii.

   
    To była kwestia krótkiego okresu czasu, aby powstał film Igrzyska śmierci. Hollywoodzki film z gwiazdorską obsadą. Z obejrzeniem czekałam, aż mąż skończy czytać, abyśmy mogli razem usiąść przed tv.

    Obraz zdobył mnóstwo nagród i nominacji.... Cóż, jak dla mnie jest to jedna z najsłabszych ekranizacji jakie w życiu widziałam. Rozumiem, że potrzebne są skróty, bo nie da się oddać wiernie książki, ale to, co zrobili scenarzyści i reżyser to woła o pomstę do Boga. Główna bohaterka strzela miny i strzały z łuku, drugoplanowe postacie są płaskie jak ekran tv, nie znamy tu powodów, dla których bohaterowie robią te wszystkie rzeczy na ekranie, a całości brakuje energii i napięcia z książki. Dla mnie filmowa wersja historii Katniss jest porażką.
 
     Ciekawe jak się ma sprawa z ekranizacją pozostałych części. Właśnie dziś na Canal+ będzie wyświetlana druga część: Igrzyska śmierci: w Pierścieniu ognia. Dam jej szansę!

Jeśli macie swoje spostrzeżenia na temat książki bądź filmu to piszcie śmiało!

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Dziękuję za odwiedziny. Będzie mi bardzo miło jeśli zostawisz mi komentarz :)